Sunday, August 09, 2009

Doa Elak Selsema Babi

3 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum

minta en. rujuk dengan JAKIM tentang ayat ini. :)

Wassalam

Anonymous said...

Petikan dari soal jawab agama JAKIM

Wallahualam.

Soalan
:
Assalamualaikum...
Di sini saya ada satu kemusykilan tentang Doa yang baru saya dapat daripada kawan saya berkenaan "Doa Elak Selsema Babi"..akan tetapi timbul kemusykilan saya tentang doa yang diberi seakan doa itu berunsur ajaran Syiah ..Saya khuatir dgn Doa tersebut akan menyesatkan umat Islam khususnya...saya mahu kepastian daripada ustaz tentang perkara ini...Doanya adalah seperti berikut: "Ada bagiku lima denganya aku memadamkan kepanasan penyakit berjangkit. Mereka itu ialah Nabi yang terpilih, Ali Yang Diredhai, Fatimah dan kedua anak mereka (Hasan dan Husain) oleh Asy-Shekh Ibnu Ahmad At- Tamimi Al- Malizi-rah alaih (seorang mursyid)...yang disediakan oleh Ustaz Thalut@Muhammad Adeeb b. Sakiran, Bahagian Dakwah Bebas, JAIS kategori : D1-D2&D3. H/P 0123235934, 0176531774. Diharapkan ustaz dapat menjelaskan kesahihannya...Wasalam.

Jawapan
:
Waalaikumussalam
Doa tersebut tidak dapat dipastikan dari segi sanad dan riwayatnya maka hendaklah anda tidak mengamalkan doa seperti itu. Anda boleh mengamalkan doa-doa Rasulullah SAW dari sumber yang jelas..


~sekadar berkongsi :) ~

k9999a said...

waalaikumsalam tuan,

terimakasih atas keprihatinan tuan,

Terpulang kpd individu utk menilainya sendiri.

Secara peribadi, saya menerima ini sebagai satu doa/ikhtiar bg kita untuk menyembuhkan/menghindar penyakit.

Doa ini saya terima melalui emel dan saya kongsikan di sini.

Namun doa ini telah lama saya perolehi drp seorang bertaraf Tok Guru.

Doa ini sebenarnya adalah sejenis selawat yang mana memuji baginda nabi Muhammad saw. Selawat diketahui sebagai 'ibu segala ubat'. Keberkatan selawat ke atas baginda zahir melalui pujian dan selawat ke atas baginda dan keluarganya. Apa yang kita doakan adalah penyembuhan atas nikmat dan rahmat Allah berdasarkan kita sbg umat Muhammad SAW.

Pegawai yang menjawap persoalan ini mungkin tidak mempunyai pengetahuan berkenaan hal ini, jadi jawapannya pon sesuai tapi tidak pula menolak doa ini drp diamalkan.

Search Engine

Google
BM4